- 26 lipca 2018
- 0
Account manager, a zatem na gruncie polskim opiekun klienta, to stanowisko specjalisty w branży handlowej. Opiekun klienta odpowiada za obsługę posprzedażową oraz utrzymywanie długofalowych relacji z klientami. Zadań zawodowych na stanowisku account managera jest bardzo wiele i w dużej mierze zależą one od profilu działalności zatrudniającej firmy oraz polityki pracy, jaką ta uprawia.
Account manager może z jednej strony zajmować się finansami i kompleksową opieką nad klientem, ale z drugiej zawiadować wszystkimi działaniami, wiążącymi się z realizowanym projektem. Druga opcja jest wydajniejsza, dlatego coraz częściej stosowana. Niesie to za sobą różnorodność i brak monotonii, ale również coraz więcej obowiązków, które opiekunowie klienta muszą wykonywać.
Pełnią oni nie tylko funkcje doradczą, ale także przede wszystkim zajmują się negocjacjami. Nadzorują akcje promocyjne i przygotowują raporty sprzedażowe, a w ramach zarządzania projektem, przeprowadzają analizę działań konkurencji, a nawet prowadzą szkolenia dla zespołu. Account managerzy koordynują realizację umów, dokonują prezentacji oferty firmy oraz analizują wyniki sprzedażowe własnej marki.
Z jednej strony są to więc obowiązki typowo biurowe, ale z drugiej reprezentacyjne – pamiętajmy, że account manager to główna osoba zajmująca się bezpośrednim kontaktem z klientem. Nie tylko rozwiązuje ich problemy, przyjmując reklamację, ale także buduje wizerunek firmy. Przygotowuje także plany sprzedażowe z pełnym uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań klientów oraz nastawieniem na maksymalizację zysków firmy. Zatem account manager pośrednio odpowiada także za kształtowanie produktu.