- 5 czerwca 2018
- 0
Obco brzmiąca nazwa zawodu account manager oznacza ni mniej ni więcej opiekuna klienta. Tłumaczenie określenia tego zawodu przyjęło się na polskim gruncie, jednak nie do końca oddaje jego istotę. Z tego też względu częściej niż polskiego odpowiednika, używa się nazwy angielskiej.
Account manager początkowo był pracownikiem agencji reklamowych, natomiast obecnie zawód ten występuje we wszystkich branżach, wiążących się z bezpośrednią obsługą klienta. Jest to niższe stanowisko kierownicze, a osoby je piastujące odpowiadają za utrzymywanie relacji z klientami. Podstawową osią działalności account managerów jest przekazywanie zleceń klienta do realizacji oraz uwag nabywców do odpowiednich działów firmy. Obecnie zajmują się oni również wieloma powiązanymi zadaniami, skupiającymi obowiązki zarówno doradców klientów, jak i sprzedawców czy analityków.
Nie tylko opiekują się klientami, ale również doradzają im w wyborze produktu bądź usługi, negocjują warunki umowy, analizują rynek pod kątem potrzeb konsumenckich, monitorują działania konkurencji oraz prezentują ofertę firmy klientom indywidualnym i korporacyjnym. Account manager odpowiada ponad to za przygotowywanie umów handlowych, koordynuje ich realizację, przygotowuje raporty na temat wyników sprzedażowych, a nawet uczestniczy w organizacji akcji promocyjnych.
Opiekun klienta jest podstawowym segmentem działu marketingu w każdej firmie i to właśnie od tego stanowiska zazwyczaj zaczyna się karierę w tej branży. Nie jest jednak łatwo ją rozpocząć, bowiem przez wzgląd na mnogość obowiązków, od account managerów wymaga się szerokiej wiedzy handlowej oraz kilkuletniego doświadczenia.